Publikationen der DHBW Karlsruhe

  • Erweiterte Suche öffnen

  • 2017

  • Ehlers, Ulf-Daniel : Jahresqualitätsbericht der Dualen Hochschule Baden-Württemberg. 2017

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Ehlers, Ulf-Daniel (2017) : Qualitative Onlinebefragung In: Mikos, Lothar; Wegener, Claudia (Hg.): Qualitative Medienforschung: Ein Handbuch: 2., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage: Konstanz; München: UVK Verlagsgesellschaft mbH, UVK Lucius (utb-studi-e-book), S. 327-329

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Ehlers, Ulf-Daniel (2017) : Qualitätskultur: Qualitätskultur: Ein Blick in die gelebte Praxis der Hochschulen. Beiträge zur 4. AQ Austria Jahrestagung 2016: 1. Auflage: Wien: Facultas. Online verfügbar unter https://www.pedocs.de/volltexte/2017/12911/pdf/AQ_Austria_2016_Qualitaetskultur_Tagungsband.pdf

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Doll, Lisa (2017): Lohnen sich Indexpolicen im anhaltenden Niedrigzinsumfeld?. Eine empirische Analyse mittels Monte-Carlo-Simulation. In: Zeitschrift für Versicherungswesen 68 (4), S. 118-121

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Sawatzki, Daniel (2017): Aktives Portfoliomanagement auf dem US- und Schwellenländermarkt. Eine empirische Performanceanalyse. In: BankArchiv (ÖBA) Zeitschrift für das gesamte Bank- und Börsenwesen 65 (11), S. 758-769

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Schober, Maik (2017): Wie Anleger die Zinskurve im Umfeld der Niedrigzinsen für sich nutzen können. Analyse einer Zinsfuture-Strategie. In: Corporate Finance 8 (7-8), S. 134-139. Online verfügbar unter https://cf-fachportal.owlit.de/document/zeitschriften/corporate-finance/2017/heft-07-08/kapitalmarkt/aufsatze/wie-anleger-die-zinskurve-im-umfeld-der-niedr/MLX_c5ff

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Stelly, Simon (2017): Exchange Traded Commodities. Eine Analyse der Abbildungsgenauigkeit und möglicher Einflussfaktoren. In: Corporate Finance 8 (5-6), S. 155-163. Online verfügbar unter https://cf-fachportal.owlit.de/document/zeitschriften/corporate-finance/2017/heft-05-06/kapitalmarkt/aufsatze/exchange-traded-commodities---eine-analyse-de/MLX_af55

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Nierling, Linda; Schreiber, Anne (2017): Industrie 4.0. Herausforderungen für Arbeitswelt und Berufsbildungspraxis. In: Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Volume 113 (4, October 2017). Online verfügbar unter http://www.ingentaconnect.com/contentone/fsv/zbw/2017/00000113/00000004/art00013#

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Pohl, Philipp (2017): Unternehmensbewertung mittels Regressionsanalysen. In: Controlling 29 (1), S. 66-73. DOI: 10.15358/0935-0381-2017-1-66
  • Pohl, Philipp (2017): Valuation of a Company using Time Series Analysis. In: Journal of Business Valuation and Economic Loss Analysis 12 (1), S. 1-39. DOI: 10.1515/jbvela-2015-0004
  • Pohl, Philipp (2017): Value at Risk Calculation using Time Series Analysis. A Study taking Value Based Management as a Basis. In: Advances in Financial Planning and Forecasting 8. Jahrgang (1), S. 49-81

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Pott, Peter Paul; Wolf, Sebastian I.; Block, Julia; van Drongelen, Stefan; Grün, Markus; Heitzmann, Daniel Ww; Hielscher, Jürgen; Horn, Andreas; Müller, Roman; Rettig, Oliver; Konigorski, Ulrich; Werthschützky, Roland; Schlaak, Helmut Friedrich; Meiß, Thorsten (2017): Knee-ankle-foot orthosis with powered knee for support in the elderly. In: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers. Part H, Journal of engineering in medicine 231 (8), S. 715-727. DOI: 10.1177/0954411917704008

    DOI: https://doi.org/10.1177/0954411917704008 

    Abstract: A prototype of a powered knee orthotic device was developed to determine whether fractional external torque and power support to the knee relieves the biomechanical loads and reduces the muscular demand for a subject performing sit-to-stand movements. With this demonstrator, consisting of the subsystems actuation, kinematics, sensors, and control, all relevant sensor data can be acquired and full control is maintained over actuator parameters. A series-elastic actuator based on a direct current motor provides up to 30 Nm torque to the knee via a hinge joint with an additional sliding degree of freedom. For reasons of feasibility under everyday conditions, user intention is monitored by employing a noninvasive, nonsticking muscle activity sensor to replace electromyographic sensors, which require skin preparation. Furthermore, foot plates with force sensors have been developed and included to derive ground reaction forces. The actual knee torque needed to provide the desired support is based on an inverse dynamics model using ground reaction forces signals and leg kinematics. A control algorithm including disturbance feed forward has been implemented. A demonstration experiment with two subjects showed that 23 % of moment support in fact leads to a similar reduction in activation of the main knee extensor muscle.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Schindler, Darius Oliver (2017): Der Verbotsirrtum im Export. Strafbarkeit des gutgläubigen Geschäftsführers nach dem Außenwirtschaftsrecht. In: Zeitschrift für Internationales Wirtschaftsrecht

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Schindler, Darius Oliver (2017): „DHBW: 40 years of experience in dual studies and a digital perspective“. Vortrag. Łódz, 2017

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Schreiber, Anne (2017): Biographische Identitätsarbeit beim Übergang vom Beruf in die Hochschule. Eine explorative Studie zur Bestimmung von Motiven, Realisationen und Identitätskonstruktionen von Studierenden mit beruflicher Qualifikation. Frankfurt am Main: Peter Lang (Berufliche Bildung im Wandel)
  • Spohn, Leon; Bergen, Marcus; Benz, Nicolai; Vonscheidt, Denis; Haubner, Hans-Jörg; Strand, Marcus (2017) : I Believe I Can Fly—Gesture-Driven Quadrotor Control Based on a Fuzzy Control System In: Chen, Weidong; Hosoda, Koh; Menegatti, Emanuele; Shimizu, Masahiro; Wang, Hesheng (Hg.): Intelligent Autonomous Systems 14: Proceedings of the 14th International Conference IAS-14, 531: Cham: Springer International Publishing (Advances in Intelligent Systems and Computing), S. 177-184

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-48036-7_13 

    Abstract: Conventionally, drones and robots are controlled using joysticks and remote controls. Here is a new idea: to approximate the feeling of “being the bird”, we introduce 3D fly-gestures and add VR-technology to stimulate our eyes. We chose a quadrotor and the combination of a Kinect, Virtual Reality Glasses and a Fuzzy-Controller as interface for processing instructions.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • 2016

  • Adler, Frederic; Schreiber, Anne; Schmidt, Christian (2016): Vielfältige Online-Angebote zum MINT-Studium: Verbundprojekt optes geht in die zweite Runde und wird optes+ (Kolleg-Bote). Online verfügbar unter https://www.universitaetskolleg.uni-hamburg.de/publikationen/kolleg-bote-058.pdf, zuletzt geprüft am 22.07.2020

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Berkling, Kay (2016) : Corpus for Children’s Writing with Enhanced Output for Specific SpellingPatterns (2nd and 3rd Grade): The International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC)

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Berkling, Kay (2016) : Gamification Behind the Scenes - Designing a Software Engineering Course: Computer Supported Education - 7th International Conference, CSEDU 2015, Lisbon, Portugal, May 23-25, 2015, Revised Selected Papers, 583: Springer (Communications in computer and information science), S. 274-292. Online verfügbar unter http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-29585-5_16

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Berkling, Kay (2016) : Gamification Behind the Scenes - Designing a Software Engineering Course 2015, Lisbon, Portugal, May 23-25, 2015, Revised Selected Papers In: Zvacek, Susan; Restivo, Maria Teresa; Uhomoibhi, J. O.; Helfert, Markus (Hg.): Computer Supported Education - 7th International Conference, CSEDU 2015, Lisbon, Portugal, May 23-25, 2015, Revised Selected Papers, 583: Springer (Communications in computer and information science), S. 274-292. Online verfügbar unter http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-29585-5_16

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Berkling, Kay; El-Husseny, Abdullrahman; Latt, Denis; Petrov, Christian; Waigand, Andreas; Walther, Jochen (2016) : GamES MOOC: Conceptual Ideas and First Steps Towards Implementation of a MOOC for Children In: SciTePress: International Conference on Computer Supported Education (CSEDU)

    Abstract: This paper presents conceptual ideas and a first prototype towards establishing a GamES (GAM)ified (E)lementary (S)chool MOOC for children who do not have access to schools. The project is being developed across several Bachelor student projects in collaboration between Cooperative State University, Karlsruhe and the German University of Cairo. A hybrid architecture is designed to support children on mobile devices with intermittent Internet access. Upon access, current learning status and new content are updated. The content consists of leveled games addressing skills defined by the US common core standards for K-5 in subjects Mathematics and English (that can be adapted to other languages). The children’s MOOC combines ideas of adaptive user interface, off-line personalized learning, common core standards, and game-based learning. The child’s user interface is gamified and after initial registration designed to be manageable for K-5 graders. A second interface addresses the community of game developers who are interested in donating games for certain core skills. In a next step, assessment and government certification of achievements will be tackled. The MOOC software is intended as open source to allow for community development.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Berkling, Kay; Reichel, Uwe (2016) : Progression in Materials for Learning to Read and Write - a Cross-Language and Cross-Century Comparison of Readers: Workshop on Child 2016, S. 1-9

    Abstract: This work is part of a larger effort about understanding the effects of didactic materials on acquisition of reading and writing in German. In this paper, the focus is on progression in primers (beginner readers). Texts in various languages are analyzed in terms of complexity, as measured by entropy between letters and phonemes, from the point of view of reading or writing that text. The assumption is that a good teaching text would start low and increase gradually in complexity. At the same time, languages have different requirements on progression depending on their orthographic depth. The goal of this work is to compare German primers to various other languages for the beginning stages of reading skill acquisition. We show that there are difference across languages and a large span of approaches in primers of presenting material to the learner.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Berkling, Kay; Reichel, Uwe (2016) : Wortstruktur, Orthographie und Didaktik:Die Relevanz der Vokallänge: System, Norm und Gebrauch - drei Seiten einer Medaille?: Orthographische Kompetenz und Performanz im Spannungsfeld zwischen System, Norm und Empirie, 22: Hohengehren: Baltmannsweiler: Schneider (Thema Sprache: Wissenschaft für den Unterricht), S. 201-229

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Blum, Karl; Marschall, Tanja; Hoffmann, Marcus (2016): Physician Assistant - ein neues Berufsbild etabliert sich. In: das Krankenhaus Jahrgang 2016 2016 (05), S. 393-397

    Abstract: Der Physician Assistant (PA) etabliert sich als neues Berufsbild im deutschen Gesundheitswesen. Ziel ist die regelhafte Delegation bestimmter bisher ärztlicher Tätigkeiten an besonders qualifiziertes nicht-ärztliches Personal. In Deutschland bietet als einzige Hochschule die staatliche Duale Hochschule Baden-Württemberg ein Studium an, welches erfolgreichen Absolventen neben dem akademischen Abschluss (B.Sc.) zusätzlich auch die Weiterbildungsbezeichnung Staatlich anerkannter Arztassistent/Physician Assistant> verleiht. Die Evaluation durch das Deutsche Krankenhausinstitut (DKI) belegt eine hohe Praxisbewährung von Studium und anschließender beruflicher Tätigkeit. Die Physician Assistants führen auf Delegation hin überwiegend traditionell ärztliche und arztentlastende Aufgaben aus. Sie werden in sehr hohem Maße fachadäquat eingesetzt und haben ein genuines Tätigkeits- und Einsatzprofil. Von den ärztlichen Kollegen im Krankenhaus wird die Qualität der PA-Tätigkeiten positiv bewertet. Vieles spricht dafür, dass sich das im angloamerikanischen und benachbarten europäischen Raum bereits seit Jahrzehnten anerkannte Berufsbild mittel- bis langfristig auch in Deutschland etablieren wird.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Bosch, Stefan; Haalboom, Thomas; Lurz, Peter W. (2016): Exploring the secrets of nest boxes: Opportunities and limits of video surveillance of nest cavities. In: Vogelwarte 54, S. 125-136

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML