Publikationen der DHBW Karlsruhe

  • Erweiterte Suche öffnen

  • 2020

  • Derr, Katja; Götz, Gerhard; Küstermann, Roland; Schmidt, Christian; Weigand, Hans-Georg (2020) : Same … but Different. Sharing and Adapting Pre-courses in Mathematics Between Universities In: Dan Remenyi: 6th e-Learning Excellence Awards 2020: An Anthology of Case Histories, S. 75-86

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Ivanova, Albena; Kölle, Alexandra; Magdanz, Nina; Schreiber, Anne (2020) : Projekt- und Wissensmanagement in Verbundprojekten In: Küstermann, Roland; Kunkel, Matthias; Mersch, André; Schreiber, Anne (Hg.): Selbststudium im digitalen Wandel. Digitales, begleitetes Selbststudium in der Mathematik – MINT meistern mit optes: Wiesbaden: Springer Spektrum, S. 275-288

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Kals, Ursula; Interview mit Prof. Dr. Angela Diehl-Becker (2020): Geständnisse aus dem Job-Alltag. Jeder hat sich im Berufsleben schon einmal einen Fehltritt geleistet. Und so mancher hat ihn vertuscht – Fehlerkultur und Fuck-up-Nights hin oder her.. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung. Online verfügbar unter https://www.faz.net/aktuell/karriere-hochschule/vertuschte-fehltritte-sieben-gestaendnisse-aus-dem-job-alltag-16609462.html

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Küstermann, Roland; Kunkel, Matthias; Mersch, André; Schreiber, Anne (2020): Selbststudium im digitalen Wandel. Digitales, begleitetes Selbststudium in der Mathematik – MINT meistern mit optes: Springer Spektrum. Online verfügbar unter https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-658-31279-4
  • Lee, Andrew; Weiland, Christiane (2020): Impact investing through crowdlending: Examining the role of intermediation and the potential for development banks. In: Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung 2020 (3), S. 99-118. Online verfügbar unter https://www.diw.de/de/diw_01.c.799132.de/publikationen/vierteljahrshefte/2020_03_7/impact_investing_through_crowdlending__examining_the_role_of_intermediation_and_the_potential_for_development_banks.html

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Böhler, Rebecca (2020): Vom Helfer in der Not zum Helfer im Alltag? Business Ökosysteme in der Versicherungswirtschaft– Teil 1. In: Zeitschrift für Versicherungswesen 71 (1), S. 20-23

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Böhler, Rebecca (2020): Vom Helfer in der Not zum Helfer im Alltag? Business Ökosysteme in der Versicherungswirtschaft– Teil 2. In: Zeitschrift für Versicherungswesen 71 (2)

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Niehaves, Marcus; Interview mit Prof. Dr. Angela Diehl-Becker (2020): Aktiv sein nach der Arbeit. Mainz, 2020

     

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Nierling, Linda; Schreiber, Anne; Fischer, Martin (2020) : Prospektive Weiterbildung für Industrie 4.0: Analyse- und Gestaltungsperspektiven In: Rützel, Josef; Friese, Marianne; Wang, Jiping (Hg.): Digitale Welt - Herausforderungen für die berufliche Bildung und die Professionalität der Lehrenden: Ergebnisse des 5. und 6. Chinesisch-Deutschen Workshops zur Berufsbildungsforschung: Detmold: Eusl-Verlagsgesellschaft

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Schreiber, Anne; Küstermann, Roland; Götz, Gerhard (2020): optes - Digitale Mathematikangebote mit individuellen Lernempfehlungen. Ein webbasierter Studienvorbereitungskurs in Mathematik erhält Einzug in Schulen. In: SchulVerwaltung - Fachzeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagement 29. Jahrgang (10.2020), S. 263-267

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Schreiber, Anne; Küstermann, Roland (2020) : Weiterbildungsmöglichkeiten für betriebliches Ausbildungspersonal. Der berufsintegrierende und berufsbegleitende Duale Masterstudiengang „Business Management: Personal und Organisation“ an der Dualen Hochschule Baden-Württemberg In: Cramer, G.; Dietl, S.; Schmidt, H.; Wittwer, W. (Hg.): Ausbilder-Handbuch: Köln: Wolters Kluwer

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • 2019

  • Baumann, Robin; Evers-Senne, Jan-Friso; Strand, Marcus (2019) : Classification of 3D structures based on an object detection for facade elements in multiple views during the reconstruction process: Proceedings of the IEEE Conference on Multisensor Fusion and Integration (MFI) 2019: Taipeh, Taiwan

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Eichsteller, Daniel; Weiland, Christiane (2019) : Next->Finance: Entwicklung innovativer Geschäftsmodelle für Finanzdiensleistungen. In: Ternes, Doris; Schnekenburger, Carsten (Hg.): Schriftenreihe #DUAL: Labore, Planspiele und Simulationen, Band 3. Unter Mitarbeit von Doris Ternes: 2019. Zentrum für Hochschuldidaktik und lebenslanges Lernen, Duale Hochschule Baden-Württemberg, S. 35-47

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Herrmann, S.; Rinck, T.; Weiland, Christiane (2019): Die Steuerung der Risikotragfähigkeit bei regionalen Instituten: Auswirkungen der proportionalen Ausgestaltungsnormen. In: BankPraktiker 2019 (10), S. 282-286

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Marschall, Tanja; Hoffmann, Marcus (2019): Eine neue Berufsgruppe kommt in der Praxis an: Erste Erkenntnisse über Einsatzgebiete, Tätigkeiten und Gehalt von Physician Assistants/Arztassistenten in Deutschland. In: Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany)) 81 (1), S. 9-16. DOI: 10.1055/s-0043-102182

    DOI: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28561201 

    Abstract: BACKGROUND In 2010, the first government-approved physician assistant (PA) program was introduced at the Baden-Wuerttemberg Cooperative State University Karlsruhe (DHBW). There are not sufficient data regarding the scope of practice and salary of our graduates. Therefore, the aim of the present study was to obtain information regarding these. METHODS The survey included all graduates (2 classes, n=27). A specific questionnaire was developed, including 37 questions e. g. on the current employment status, scope of practice, salary and job satisfaction regarding the PA program and career. A descriptive analysis of the data was carried out using SPSS. RESULTS 25 graduates participated in the survey (96.1%); the average age of participants was 32.2 years (25-53 years). 88% (n=22) were employed as a PA, most of them worked in internal medicine (n=11) or surgery (n=9). Responsibilities that are often or very often assigned to the PAs are preparing final documents, taking over a coordinating role in the therapeutic team, as well as participation in taking patient medical history and conducting physical examinations. In two-thirds of respondents, the gross monthly base salary (full-time position) was about 3000 euros. 77.3% (n=17) of graduates were generally satisfied or very satisfied with their current situation. CONCLUSIONS It appears that graduates of the DHBW are well integrated into the staff structure of hospitals, as far as the scope of practice and average salary are concerned. Further studies on the integration of this new profession in Germany and on their extended scope of practice in comparison to established healthcare professions will be conducted. HINTERGRUND Seit 2010 wird an der Dualen Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) Karlsruhe der Studiengang Physician Assistant/Arztassistenz (PA) angeboten. Tätigkeiten, Einsatzbereiche und gehaltliche Eingruppierungen der Absolventen im Anschluss sind bisher nur unzureichend bekannt. Ziel der vorliegenden Studie war es Informationen hierüber zu erhalten. METHODEN Alle Absolventen (2 Jahrgänge, n=27) sollten schriftlich befragt werden. Der hierfür entwickelte Erhebungsbogen umfasste 37 Fragen u. a. zur aktuellen Beschäftigungssituation, Tätigkeiten, Gehalt und zur Zufriedenheit mit Studium und Beruf. Es erfolgte eine deskriptive Analyse der Daten mittels SPSS. ERGEBNISSE 25 Absolventen beteiligten sich an der Erhebung (96,1%); das Durchschnittsalter der Teilnehmer lag bei 32,2 Jahren (25–53 Jahre). 88% (n=22) waren als PA eingestellt, die meisten arbeiteten in der Inneren Medizin (n=11) oder der Chirurgie (n=9). Tätigkeiten, die häufig bzw. sehr häufig von den PA durchgeführt werden sind Vorbereitung von Entlassdokumenten, Übernahme einer Koordinationsfunktion im therapeutischen Team, aber auch die Mitwirkung bei Anamnese und körperlicher Untersuchung. Bei zwei Drittel der Befragten lag bei einer Vollzeittätigkeit das monatliche Bruttogrundgehalt über 3000 Euro. Insgesamt fanden 77,3% (n=17) der Absolventen ihre aktuelle Situation zufriedenstellend bzw. sehr zufriedenstellend. SCHLUSSFOLGERUNG Die Absolventen der DHBW fügen sich offensichtlich hinsichtlich ihres Tätigkeitsspektrums und der Gehaltsstruktur gut in das Personalgefüge der Kliniken ein. Weitere Studien zur Akzeptanz dieser in Deutschland neuen Berufsgruppe sowie zur Abgrenzung zu etablierten Gesundheitsfachberufen folgen.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Sigg, Patrick (2019): Performancesteigerung trendbasierender aktienmarktorientierter Anlagestrategien durch Hinzunahme und Interpretation der Zinsstrukturkurve. In: Corporate Finance 10 (11-12), S. 321-328

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Vetter, Roman (2019): Zukunftskonzept für die Ausschließlichkeitsorganisation – Teil 1. In: Zeitschrift für Versicherungswesen 70 (17), S. 515-519

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Möbius, Christian; Vetter, Roman (2019): Zukunftskonzept für die Ausschließlichkeitsorganisation – Teil 2. In: Zeitschrift für Versicherungswesen 70 (18), S. 552-557

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Weiland, Christiane (2019): Proportionalität in Regulierung und Aufsicht am Beispiel des Schweizer Kleinbanksystems.. In: Zeitschrift für das gesamte Kreditwesen 2019 (21), S. 1100-1105

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • 2018

  • Benton, Laura; Vasalou, Asimina; Berkling, Kay; Barendregt, Wolmet; Mavrikis, Manolis (2018) : A Critical Examination of Feedback in Early Reading Games: Proceedings of the 2018 annual conference on Human factors in computing systems. ACM Press

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Berkling, Kay; Rémi Lavalley (2018): Automatic orthographic error tagging and classification for German texts. In: Computer Speech & Language 52, S. 56-78. DOI: 10.1016/j.csl.2017.11.002
  • Ehlers, Ulf-Daniel; Dauk, Estela; Šadauskas, Marius; Trepule, Elena; Volungeviciene, Airina (2018) : The digital and network society needs for open online learning In: Volungeviciene, Airina; Szűcs, András (Hg.): Exploring the Micro, Meso and Macro: Navigating between dimensions in the digital learning: Genua. EDEN

     

    Abstract: [UD Ehlers 2018:] Educational reformers, innovators and researchers suggest that the appearance of digital technologies will radically transform what people learn, how they learn, and where they learn, yet there are existing disagreements on the speed and scope of this change. However, looking for answers to these questions, it is important to identify factors in society which drive the need for a changed role of learning, and analyse the role of open and online learning. The common practice is to identify the learning needs related to already existing services, relating them to formal, non-formal or informal learning. Networks and digital technologies have become the main characteristics of our society and take an important role in the society transforming it into global economies and shaping educational systems, organizations and ways that people learn. In a learning society, learning plays an important role to mitigate risks of individuals to prosper, participate and unfold in their lives, e.g. in the labour market. At the same time, access to learning opportunities seems to diversify through digital technology. The aim of this presentation is to discuss and present theoretical findings on the needs of digital and network society for open and online learning. The presentation will present the results of theoretical research and empirical (quantitative) research implemented among Lithuanian digital and networked society to clarify their needs for open and online learning.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Ehlers, Ulf-Daniel; Hudak, Raimund (2018) : A framework model for professional, cooperative higher education. New perspectives on the internationalisation of cooperative higher education In: WACE: 3rd international Research Symposium: Stuttgart: 23-27 June

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Ehlers, Ulf-Daniel; Hudak, Raimund; Camilleri, Anthony F.; Pirkkalainen, Henri; Uggeri, Matteo (2018) : Support learning trough microcredentialling – The case of the MicroHE initiative In: Volungeviciene, Airina; Szűcs, András (Hg.): Exploring the Micro, Meso and Macro: Navigating between dimensions in the digital learning: Genua. EDEN

    Abstract: [UD Ehlers 2018:] The MicroHE initiative is aiming to examine the scope for and impact of micro-credentials-a form of short-cycle tertiary qualification-in Higher Education. Currently, despite being primarily forms of formal education, micro-credentials such as micro-masters from EdX or nanodegrees from Coursera, are considered to be non-formal education. MicroHE intends to enhance the recognition of such non-formal educational opportunities by bringing them within the framework of existing recognition and transparency instruments for formal education. The project enhances skills-assessment due to the fact, that many micro-credentials are specifically designed to teach particular and narrow sets of transversal competences.

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML

  • Ehlers, Ulf-Daniel (2018) : Universität der Zukunft – Zukunft der Universität In: Dittler, Ullrich; Kreidl, Christian (Hg.): Hochschule der Zukunft: Beiträge zur zukunftsorientierten Gestaltung von Hochschulen: Wiesbaden: Springer VS

    Export-Dateien: Citavi Endnote RIS ISI BibTeX WordXML