Projektbereich / Cluster: Innovation in Lehr-/Lernprozessen
Projektleitung:
Mitarbeiterin:
Auftraggeber/Mittelgeber:
Das Projekt iREAD wird gefördert durch das Forschungs- und Innovationsprogramm Horizon 2020 der Europäischen Union unter dem Grant Agreement Nr. 731724.
Projektträger:
Duale Hochschule Baden-Württemberg Karlsruhe
Kooperationspartner:
University College London, United Kingdom
National Technical University Of Athens - Ntua, Greece
Dolphin Computer Access Ltd, United Kingdom
Fish In A Bottle Limited, United Kingdom
Knowble Bv, Netherlands
Goeteborgs Universitet, Sweden
Panepistimio Ioanninon, Greece
Deutsches Forschungszentrum Fuer Kuenstliche Intelligenz Gmbh, Germany
Universitatea Lucian Blaga Din Sibiu, Romania
S. Patakis S.A., Greece
Dyslexia Institute Lbg, United Kingdom
Universitat De Barcelona, Spain
Duale Hochschule Baden-Württemberg, Germany
Douka Ekpaideftiria Ae - Palladion Lykeion Ekfpaideuthria Douka, Greece
The British Council, United Kingdom
Wisdom Edition As, Norway
Pickatale Dooel Tetovo, Former Yugoslav Republic Of Macedonia
Projektkoordinator:
Duale Hochschule Baden-Württemberg Karlsruhe
Projektlaufzeit:
01.01.2017 - 30.12.2020
Projektbeschreibung + Zielsetzung:
iREAD ist ein europäisches Innovationsprojekt, das gemeinsam mit Bildungseinrichtungen neue Lerntechnologien für die Förderung der Lesekompetenz von Grundschülern und Grundschülerinnen entwickelt. Das Projekt vereint 17 Partner aus neun europäischen Ländern. Das Ziel des Projektes ist die Entwicklung einer Software mit einer Vielzahl von Lernanwendungen, die das Lernen, Lehren und Bewerten von Lesefähigkeiten fördert sowie die Einführung der neuen Technologie in den Schulen, um die bestehenden Unterrichtsaktivitäten zu unterstützen.
Zielgruppe: Grundschule
Vorgehensweise
Den teilnehmenden Projektschulen werden Tablets inklusiv der Lernsoftware (Navigo und Reader-App) zur Verfügung gestellt. Die Klassenräume werden zu diesem Zweck mit WLAN ausgestattet.
Methodik:
- Durchführung von Unterrichtsbesuchen zur Analyse des Einsatzes von iRead im Unterricht
- Untersuchung von Effekten und Bedingungen der Nutzung von iRead im Unterricht
- Workshops für Lehrer*innen zum Einsatz digitaler Medien.
Status/Stadium des Projekts:
Stand Februar2019:
- Durchführung von Unterrichtsbesuchen in Grundschulen in Karlsruhe und Umgebung
- Testung der Spiele
- Planungsphase der Studie "Effekte und Bedingungen der Nutzung von iRead im Unterricht"
- Durchführung von Workshops zum Thema Einsatz digitaler Medien im Unterricht.
Veröffentlichungen:
https://iread-project.eu/iread-publications/
Links:
https://iread-project.eu/
https://www.youtube.com/watch?v=7mLwcPqvacQ
Ansprechpartner und Projektleitung an der DHBW:
Prof. Kay Margarethe Berkling, Phd
Tel.: +49 721 9735 864
E-Mail: kay.berkling @dhbw-karlsruhe.de
iread @dhbw-karlsruhe.de
Publikationen
-
(2018) : A Critical Examination of Feedback in Early Reading Games In: Mandryk, Regan L.; Hancock, Mark; Perry, Mark; Cox, Anna L. (Hg.): Proceedings of the 2018 annual conference on Human factors in computing systems: CHI '18: Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems: Montreal QC Canada: 21 April, 2018- 26 April, 2018. Association for Computing Machinery, New York: ACM Press
-
(2018) : A Critical Examination of Feedback in Early Reading Games In: Association for Computing Machinery, New York: CHI '18: Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems: Montreal, QC, Canada: April 21-26, 2018. Online verfügbar unter https://doi.org/10.1145/3173574.3173947
-
(2018) : The CSU-K Rule-Based System for the 2nd Edition Spoken CALL Shared Task In: International Speech Communication Association: International Conference of the International Speech Communication Association: Interspeech 2018: Hyderabad, India: 2-6 September 2018, S. 2359-2363. Online verfügbar unter https://doi.org/10.21437/Interspeech.2018-1000
-
(2017) : Phontasia: A phonic game for German and its effect on orthographic skills–first corpus explorations In: Association for Computing Machinery, New York: Proceedings of the 19th ACM International Conference on Multimodal Interaction: 6th International Workshop on Child Computer Interaction (WOCCI): Glasgow UK: 13 November, 2017- 17 November, 2017. Association for Computing Machinery, New York, S. 7-16
-
(2017) : WOCCI 2017: 6th international workshop on child computer interaction (workshop summary) In: Association for Computing Machinery, New York: ICMI '17: 19th ACM International Conference on Multimodal Interaction: ICMI '17: INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTIMODAL INTERACTION: Glasgow, United Kingdom: November 13 - 17, S. 667-669. Online verfügbar unter https://doi.org/10.1145/3136755.3137020
-
(2016) : Item Presentation in Primers - An Analysis Based on Acquisition Research In: KONVENS.org: Proceedings of the 13th Conference on Natural Language Processing (KONVENS 2016), 13: Konferenz zur Verarbeitung Natürlicher Sprache (KONVENS 2016): Bochum, Germany: September 19–21, 2016: Bochumer Linguistische Arbeitsberichte (BLA)
-
(2016) : Progression in Materials for Learning to Read and Write - a Cross-Language and Cross-Century Comparison of Readers In: Princeton University: Workshop on Child 2016: Fragile Families Summer Data Workshop: Columbia University in New York City: June 15-17, 2016, S. 1-9
-
(2016) : Corpus for Children’s Writing with Enhanced Output for Specific SpellingPatterns (2nd and 3rd Grade) In: Calzolari, Nicoletta; Choukri, Khalid; Declerck, Thierry; Goggi, Sara; Grobelnik, Marko; Maegaard, Bente; Mariani, Joseph; Mazo, Hélène; Moreno, Asunción; Odijk, Jan; Piperidis, Stelios (Hg.): Proceedings: LREC 2016, Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation: Portorož, Slovenia: May 23-28, 2016. European Language Resources Association (LREC)
-
(2016) : GamES MOOC: Conceptual Ideas and First Steps Towards Implementation of a MOOC for Children In: CSEDU: International Conference on Computer Supported Education: 8th International Conference, CSEDU 2016: Rome, Italy: April 21-23, 2016 (CSEDU)
-
(2016) : Wortstruktur, Orthographie und Didaktik:Die Relevanz der Vokallänge In: Mesch, Birgit; Noack, Christina (Hg.): System, Norm und Gebrauch - drei Seiten einer Medaille?: Orthographische Kompetenz und Performanz im Spannungsfeld zwischen System, Norm und Empirie, 22: Hohengehren: Baltmannsweiler Schneider Verlag Hohengehren GmbH (Thema Sprache: Wissenschaft für den Unterricht), S. 201-229
-
(2016) : Personalizing Game Selection for Mobile Learning: With a View Towards Creating an Off-line Learning Environment for Children In: CSEDU: International Conference on Computer Supported Education: 8th International Conference, CSEDU 2016: Rome, Italy: April 21-23, 2016 (CSEDU)
-
(2015) : Phontasia - a game for training German orthography Communication Association, Dresden, Germany, September 6-10, 2015 In: International Speech Communication Association: International Conference of the International Speech Communication Association: Interspeech 2015: Dresden, Germany: September 6-10, 2015 (Interspeech), S. 1874-1875. Online verfügbar unter http://www.isca-speech.org/archive/interspeech_2015/i15_1874.html
-
(2015) : Systematic Acquisition of Reading and Writing: An Exploration of Structure in Didactic Elementary Texts for German In: German Society for Computational Linguistics & Language Technology |: International Conference of the German Society for Computational Linguistics and Language Technology: 30th September - 2nd October 2015. University of Duisburg-Essen: Gesellschaft für Sprachtechnologie and Computerlinguists (GSCL), S. 87-96
-
(2015) : German phonics game using speech synthesis - a longitudinal study about the effect on orthography skills Education, SLaTE 2015, Leipzig, Germany, September 4-5, 2015 In: International Speech Communication Association: Workshop on Speech and Language Technology in Education, 6: SLaTE 2015 - Workshop on Speech and Language Technology in Education: Leipzig, Germany: September 4-5, 2015: ISCA(ISCA) International Speech Communication Association (SLaTE), S. 167-172. Online verfügbar unter @http://www.isca-speech.org/archive/slate_2015/sl15_167.html
-
(2015) : WISE: A Web-Interface for Spelling Error Recognition Description and Evaluation of the Algorithm for German In: German Society for Computational Linguistics & Language Technology |: International Conference of the German Society for Computational Linguistics and Language Technology: 30th September - 2nd October 2015. University of Duisburg-Essen: Gesellschaft für Sprachtechnologie and Computerlinguists (GSCL), S. 87-96
-
(2015) : Preparing children’s wirting database for automated processing In: Berkling, Kay; Lenhard, Wolfgang (Hg.): Language Teaching, Learning and Technology: INTERSPEECH 2015: Dresden, Germany: September 6-10, 2015: International Speech Communication Association (ISCA) (Interspeech), S. 9-15. Online verfügbar unter http://isca-speech.org/archive/ltlt_2015/lt15_009.html
-
(2015) : A Semi-Automatic Word-Level Annotation and Transcription Tool for Spelling Error Categories Conference, HCI International 2015, Los Angeles, CA, USA, August 2-7, 2015. Proceedings, Part I In: Stephanidis, Constantine: HCI International 2015 - Posters’ Extended Abstracts - International Conference: Proceedings, Part I, 528: HCI International 2015: Los Angeles, CA, USA: August 2-7, 2015: Springer (Communications in computer and information science), S. 587-592. Online verfügbar unter http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-21380-4_100
-
(2014) : A Database of Freely Written Texts of German School Students for the Purpose of Automatic Spelling Error Classification and Evaluation (LREC-2014), Reykjavik, Iceland, May 26-31, 2014 In: Calzolari, Nicoletta; Choukri, Khalid; Declerck, Thierry; Loftsson, Hrafn; Maegaard, Bente; Mariani, Joseph; Moreno, Asunción; Odijk, Jan; Piperidis, Stelios (Hg.): Proceedings of the Ninth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC-2014): Ninth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC-2014): Reykjavik, Iceland: May 26-31, 2014: European Language Resources Association (ELRA), S. 1212-1217. Online verfügbar unter @http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2014/summaries/255.html
-
(2014) : Phontasia - a phonics trainer for German spelling in primary education Singapore, September 19, 2014 In: Berkling, Kay; Giuliani, Diego; Potamianos, Alexandros (Hg.): The 4st Workshop on Child, Computer and Interaction, WOCCI 2014, Singapore, September 19, 2014: ISCA, S. 33-38. Online verfügbar unter http://www.isca-speech.org/archive/wocci_2014/wc14_033.html
-
(2014) : Exploring Phonics for German In: International Speech Communication Association: Workshop on Child, Computer and Interaction: [WOCCI-2014] Fourth Workshop on Child, Computer and Interaction (WOCCI 2014): Singapore: September 19, 2014 (WOCCI)
-
(2014) : Data Exploration of Sentence Structures and Embellishments in German texts: Comparing Children’s Writing vs Literature Germany, October 8-10, 2014 In: Ruppenhofer, Josef; Faaß, Gertrud (Hg.): Proceedings of the 12th Edition of the Konvens Conference: 12th Edition of the Konvens Conference: Hildesheim, Germany,: October 8-10, 2014: Universitätsbibliothek Hildesheim, S. 241-247
-
(2013) : A non-experts user interface for obtaining automatic diagnostic spelling evaluations for learners of the German writing system Communication Association, Lyon, France, August 25-29, 2013 In: Bimbot, Frédéric; Crisara, Christophe; Fougeron, Cécile; Gravier, Guillaume; Lamel, Lori; Pellegrino, François; Perrier, Pascal (Hg.): International Conference of the International Speech Communication Association: INTERSPEECH 2013, 14th Annual Conference of the International Speech Communication Association: Lyon, France: August 25-29, 2013: ISCA, S. 1879-1881. Online verfügbar unter http://www.isca-speech.org/archive/interspeech_2013/i13_1879.html
-
(2012) : A case study using data exploration of spelling errors towards designing automated interactive diagnostics In: International Speech Communication Association: Workshop on Child, Computer and Interaction, 3: WOCCI 2012 : Workshop on Child, Computer and Interaction: Portland, Oregon: Sep 14, 2012 - Sep 15, 2012: ISCA (WOCCI), S. 97-103. Online verfügbar unter http://www.isca-speech.org/archive/wocci_2012/wc12_097.html